dinsdag 31 januari 2012

Toiletrolhoedje

In de jaren 70 het meest vreselijke wat je in je auto op je hoedenplank kon hebben: een toiletrolhoedje. Zo kon niemand je toiletrol zien.....net zoiets als op de camping naar de wc lopen met een handdoek over je arm....alsof niemand snapte dat daaronder een toiletrol zat.
Al een tijdlang wilde ik graag eentje maken en hier is ie dan. Hij mag van mijn man niet in de auto....flauwwwww hahahahahaha.
Ik was ook op zoek naar een patroon voor een pop die in een toiletrol staat. Ook dit zag je volop in de jaren 70. Haar jurk werd dan versierd met allerlei gehaakte ruches. Helaas kon ik die niet vinden. Als iemand iets weet of ergens nog een oud haakboekje heeft liggen met het patroon erin....ik hou me aanbevolen!

Hoe maak je nu dit vreselijke hoedje:

Je maakt een cirkel met stokjes of vasten, net zo groot als dat het op je toiletrol past. Dan haak je een ronde vasten, waarbij je insteekt in de achterste lus.
Daarna haak je op elke vaste weer stokjes, net zo lang tot de rol helemaal bedekt is.
Ik heb de rand onderaan gemaakt, door in elk stokje, 3 stokjes te maken. Wil je meer of minder effect dan maak je gewoon meer of minder stokjes in dat ene stokje.
Rijg een stukje lint onderin en maak een strik.

Het bloemetje komt van Lucy van Attick24. Je kan kiezen of je er een knoop of niet opdoet.

Veel haakplezier!

9 opmerkingen:

  1. Hier is maar 1 woord voor:GEWELDIG!!!!!
    Nodigt uit tot nadoen...hahahaha, leuk voor de verjaardag van "vriendlief".....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zou nu dus gewwon een heel stel maken om de voorraad in op te bergen op het toilet, een wand vol met toiletrolhoedjes, haha! Maar dan natuurlijk wel allemaal verschillenden... Hm, jammer dat ik mijn toilet al vol heb met kaboutertjes hahaha.
    Ik weet overigens wel wat je bedoelt met dat poppetje, kan ik mij wel herinneren uit mijn heel jonge jaren (ik was immers een echte poppenmoeder); als ik het ergens tegen kom zal ik aan je denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig. Ja vroeger zag je dat in elke auto staan. Toen dacht ik ook, wat ouderwets. Maar nu dat haken weer in is en dan in felle kleurtjes! Ja, misschien ook één van mijn volgende projecten.
    Dat poppetje kan ik me spijtig genoeg niet herinneren.
    Groetjes Chris

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het ziet er leuk uit, volgens mij is er momenteel ook zo iets te zien in een reclame.
    Misschien kan je een heel klein poppetje er boven op zetten?

    Groetjes Yvon.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ooooh, dit doet me zo aan mijn grootmoeder denken! Ze had er zo eentje op toilet staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Inderdaad een leuk kado idee voor mensen die gaan kamperen hahahahahahaha !

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ken het ook ...en de pop ook...maar was het niet een soort van Barbie...met een grote jurk er over heen ?

    Liefs
    marjo

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtig! Ik wil er eentje in retro groen, bruin en oranje maken. Maar dan ook niet voor in de auto maar gewoon voor op het toilet ;)

    Liefs, Saskia

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dit was het eerste wat we op school ooit moesten haken, super.
    Daarna was het een popje in een kleedje voor op een smeerkaasdoosje. Die was ik overlaatst ook aan het zoeken voor de kids maar niet gevonden, spijtig.
    Liefs Zohra

    BeantwoordenVerwijderen