woensdag 11 september 2013

Oude foto

De foto heb ik er eens bij gezocht.
Het broekje is op de foto onzichtbaar, helaas.
En die pruillip viel eigenlijk wel mee, het is meer een boerin met kiespijn!
Ik kan me de situatie nog heel goed herinneren.
Jurkje aan, maillot aan en dan dat broekje er ook nog over.
Mijn moeder maakte de foto ( dat denk ik tenminste) en ik mocht natuurlijk NIET boos kijken!
Vandaar die scheve lach.
Het zal jullie duidelijk zijn dat ik dat grietje in het groene jurkje ben in het midden.
We zijn op de foto terug in de jaren 70.
Vreselijk kapsel.....
Uit welk boekje zouden de breipatronen zijn gekomen?
Vast iets van 3-suisses.
Wat ik me ook nog kan herinneren is dat alle jurkjes uitgehaald zijn....achteraf zo zonde van dat werk!
Misschien heeft mijn jongste zusje het nog wel gedragen maar ik dus niet.
En alle wol werd hergebruikt, zo ging dat in die tijd.

                                                 groetjes Pauline



13 opmerkingen:

  1. Hoi Pauline,hoe herkenbaar!! Ik heb dezelfde foto, andere koppies natuurlijk, maar ook zo'n kapsel en zulke kleding! Maar ik weet nog hoe trots ik was op mijn door oma en mama zelfgemaakte kleding! Leuk om jouw foto te mogen bewonderen, wat een herinneringen komen er dan boven!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In één woord, keigeweldig!!!! Leuk om zo terug te gaan in de tijd.
    Grtjs
    Daniëlle

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je moeder had in ieder geval een mooie foto van al dat werk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik dacht al dat jij de middelste bent.
    Wel erg lief van oma om zo haar kleindochters te "verwennen"! Het was in ieder geval heel goed bedoeld, daar ben ik zeker van, want jouw oma straalt zoveel liefde uit!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. OVERgrootmoeder! Heel bijzonder dat ik die nog een tijd heb gekend.
      Mijn eigen oma was helaas een stuk minder lief dan deze...
      En natuurlijk was het heel goed bedoeld, maar dat besef komt pas als je zelf volwassen bent.

      Verwijderen
  5. Ja, dat zie je meteen dat jij dat bent, je kan je er best uithalen! En die scheve lach valt nog mee :)
    En oma was keitrots op al haar breiwerkjes!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een SUPER-foto! Echt zoooooo seventies! En inderdaad, wat een trotse overgrootoma. Achteraf is zo'n foto toch een geweldige herinnering.
    Bedankt, dat we mee mochten genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat leuk om te zien, misschien was de trui toentertijd niet zo geweldig, maar de herinnering nu denk ik wel =)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Brrr, ik krijg de kriebels bij 't lezen over gebreide broekjes. Eind jaren 50, toen ik heel klein was, droeg je ook nog gebreide hemdjes in de winter. Kriebelen, niet te kort. Wat was ik blij toen ik naar school ging en die dingen niet meer aanhoefde. Jammergenoeg zijn daar geen foto's van. Dat was "not done" in die tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. hahaha ik herken me in het verhaal van loes!!!
    toen werd er gebreid in 100 % wol.. dat NIET in de machine gewassen kon worden.. als je al een wasmachine had.. jaegerwol was dat.. ontzettend stugge grijzige wol, dat jeukte en schuurde en uitgerekend daarmee werden hemden en onderbroeken mee gebreid!! onderbroek ging wel over een gewone katoenen onderbroek heen.. vanaf ongeveer half september..
    ik vind de jurkjes erg leuk ! ik breidde vanaf 1970 ook veel voor mijn kinderen.. kocht het garen bij brons.. de voorloper van zeeman!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Brons was de voorloper van Wibra! Maar bedankt want we konden niet meer op de naam van die winkel komen laatst, wel logisch natuurlijk want die vrouw heette Miep Brons..
      Haar man heeft Wibra opgericht.
      Ja, NU zijn die jurkjes best leuk...vooral voor echte kleintjes dan!
      Want je gaat een 6-jarige er toch ook niet mee naar school sturen, alhoewel de tijden veranderen, iets langer, kleurige maillot en eigenlijk is dus de mode weer terug!

      Verwijderen
  10. Hahahaaha heerlijk! en zo herkenbaar.....jah mijn moeder en oma haalden ook altijd de truien en jurkjes weer uit en er werd weer een "nieuwe" van gebreid.....ach beter dan de weggooi-cultuur he....ondanks dat het herbreien uit pure armoede voortkwam...

    BeantwoordenVerwijderen